.

zaterdag 21 mei 2011

Gelinkerhandicapt!



Wat sommigen ook beweren over de voordelen van linkshandig zijn... Ik vind het vooral gigantisch onhandig. Ik vervloek mezelf elke dag omdat ik niet deftig kan knippen, snijden, (netjes) schrijven, eten... Jaren aan mijn mama moeten vragen om het vlees op mijn bord te laten snijden, uit onkunde en uit beleefdheid voor de biefstuk. Ik kan het zelf ook wel maar geloof me, soms moet je je zwaktes kunnen toegeven.

De oorzaak hoef ik niet eens zo ver te zoeken.
Ik denk dat mijn linkerhand een soort trauma heeft opgelopen in het tweede leerjaar bij juffrouw Magda. Dat was tussen twee haakjes niet mijn meest favoriete juf. Ze kon er gewoon niet tegen dat ik al verder kon tellen dan de rest van mijn klasgenoten.
Op een keer gingen we een paddenstoel knutselen. Zo een mooie rode vliegenzwam. Een wc-papierrolletje en daarop een dekseltje, een rondje geknipt uit gekleurd, glanzend papier. En op dat rode deksel dikke ronde stippen. Toen ik, een half uur later dan de rest van de klas, klaar was met mijn erbarmelijke paddenstoelendeksel en half vierkante stippen, keek ik trots naar de juf. Zij echter, keek bedenkelijk weg... en bedacht hoe ze me kon uitleggen dat het echt geen kunstwerk was. Ze stuurde me daarom in een half gepikeerde bui richting derde kleuterklas, waar ik moest aankloppen met de boodschap: ik moet mijn paddenstoel komen tonen van juffrouw Magda. Wat toen volgde, is me lang, eigenlijk veel te lang bijgebleven. Juffrouw Claudine met spottende ondertoon: kijk kindjes, zo word je als je niet oplet in de derde kleuterklas! Tien minuten lang stond ik daar, uitgelachen worden door een dozijn kleuters tot de juf me weer richting 2e leerjaar stuurde. Zes jaar was ik, met traantjes in de ogen.


93% waarheid.

3 opmerkingen:

  1. Oh my God!
    Meen je dat nu van juffrouw Magda?
    Ik heb enkel een trauma van Juffrouw Roos ...
    En het wel bekende leusje
    'Juffrouw Roos, Koekedooooos'
    En ik mocht niet naar huis ... blijven wachten aan de deur ...
    Memorabel toch dat jeugd sentiment ... :-)

    Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schitterend! dat je dat nog allemaal zo goed weet! moet echt wel diep gezeten hebben:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het zit nog diep. Als iemand me vraagt om iets uit teknippen zal ik dat sowieso aan iemand anders overlaten... Allemaal door juffrouw Magda!

    BeantwoordenVerwijderen